Store Rieppefjell

Store Rieppefjell (1295 moh), Sveingården

Store Rieppefjell befinner seg vest for Sørfjorden som deler Tromsø fastland med de majestetiske Lyngsalpene i øst. Denne turen er et flott alternativ både sommer- og vinterstid, i storslagne omgivelser. Turen til Store Rieppefjell kan fint kombineres med Lille Rieppetinden (1109 moh) som beskrevet i denne turrapporten.

Startsted for turen er ved Sveingården, om lag 1,5 times kjøring fra Tromsø. Når en først ankommer Sjursnes, fortsetter en langs grusveien som går sørover langs Sørfjorden. Det er parkeringsmuligheter på venstresiden av veien like nedenfor bondegården.

I starten følger en skogsveien forbi gården og videre oppover mot Sveindalen. Veien blir etter hvert en solid sti, som tar deg videre oppover mot det nokså store Sveingardvatnet (252 moh). Her går det to parallelle stier på begge sider av vannet, men det er nok både kortest og best å følge vestsiden. Noen våte avsnitt passeres langs stien, før den kraftige Rieppeelva må krysses etter drøye 2 km fra vannet. Her er det en noe tvilsom bro som tar deg over elven.

Videre fortsetter en i slak helning gjennom skogen opp mot foten av Rieppefjell. Herfra legges ruten i nordøstlig retning på venstresiden av elven som går opp de inntegnede vatnene. Så langt, både slakt og fint terreng på lyng og mose. Etter hvert tar en sikte mot ryggen av Lille Rieppetinden, hvor det blir litt brattere, men fortsatt veldig enkelt. Fra ryggen har en kun 100 høydemeter med enkel klyving før en står på toppen.

Fra toppen av Lille Rieppetinden fortsetter turen langs ryggen mot Store Rieppefjell. Ryggtraversen mellom disse to fjellene er veldig fin å gå, med noen få småluftige partier. Fra skaret har en kun 300 høydemeter i fast steinur, før en når toppen av Store Rieppefjell.

På toppen er det en meget flott varde, laget av de sveitsiske pionerene Emil og Josef Imboden på slutten av 1800-tallet, som for øvrig  er første bestigere av mange andre fjell i Lyngen. Utsikten fra Store Rieppefjell er helt rå. Med de store bredekte fjellene som Jiehkkevarri (1834 moh) og Fugldalsfjellet (1686 moh) i øst og et mangfold av spennende fjell i vest, deriblant Sennedalstinden (1289 moh), Gaskagaisa (1235 moh) og naboen Sennedalsfjellet (1395 moh).

På returen valgte vi en kortere rute, med anledning til noen lette høydemeter med førsteklasses aking langs nordøst flanken. Ved vannet like nedenfor Store Rieppefjell havnet vi i en meget bratt bakke hvor vi kom oss ned langs noen gressdekte hyller. Her anbefales det å gå mer i østlig retning, før en dreier mot sør under Lille Rieppetinden. Denne ruten vil også være et greit alternativ ved vinterbestigninger, se blått ruteforslag.

Vi gjennomførte denne turen på årets mest insektsrike dag. Verken myggspray eller Kent-Hugos elektriske fluesmekkere kunne stoppe disse små, meget irriterende fluene.  Som om dette ikke var nok, var dette også sommerens varmeste, temperaturmåleren viste hele 29 grader da vi startet. Dermed ble turens første time meget tung, fysisk, men ikke minst psykisk. Det var faktisk ikke mulig å ta pause før vi nådde 700 høydemeter, da mesteparten av fluene hadde fått høydesyke. Derfra var turen helt topp, inntil vi var nede i skogen igjen. I et forsøk på å unngå fluene, tok vi et raskt bad i Sveingardvatnet, men uten hell. Så da løp vi ned mot bilene, kastet sekkene i baksetet og satte kursen mot Sjursneskroen for en velfortjent burger og cola. Heldigvis unnslapp vi fluene tilslutt.

Tidsforbruk: 7 timer

kart_store-rieppefjell2
Kart med ruteforslag.

store-rieppefjell
Store Rieppefjell (1295 moh), sett på vei mot Vazzoalgi (1091 moh).