Stetinden

Stetinden (1391 moh), Stefjorden

Lokalisert ca 1 time sør for Narvik ligger Stetind ruvende innerst i Stefjorden. Glattpolert granitt brer seg brattere og brattere opp på alle sider. Stetind, kjent for sin majestetiske klatring, harde granitt og fantastiske beliggenhet har i 100 år trollbundet Nordmenn så vel som utenlandske klatrere. Arne Næss klarte knapt å skjule sin begeistring for fjellet han betegner som en fabelaktig reisning. I år er det nøyaktig 100 år siden førstebestigningen.

Normalruta til toppen av Stetind er ikke en spesielt vanskelig tur, men byr på noen godt luftige passasjer. De første timene opp til Halls fortopp går og klyver man i flott terreng. De siste snaue 100 høydemeterne opp blir ruta mer eksponert. Man går i taulag, og noe sikringsutstyr er nødvendig rundt ”de 10 forbitrede fingertak” under mysosten. Klatresko kan være greit her. Den 10m lange traverseringen er ikke vanskelig, men eksponert. Basale klatreferdigheter som sikring, rappellering og prusikbruk bør i hvertfall én i gruppa mestre godt.

Fra Narvik kjører man gjennom Stetind tunnelen. Rett etter utgangen på vestsiden ser man en rasteplass på venstre side. Slakk ned farta på vei ut av tunnelen.

Herfra følger man en tydelig sti gjennom bjørkeskogen som snor seg oppover til man kommer til Svartvatnet på 728. Videre følger man stien oppover søreggen. Hold til høyre langs stien, tar man av til venstre kommer man til sydpillaren. Halls fortopp når man på 2 – 3 timer.

Her tar man på klatreutstyr og beveger seg videre langs venstresiden av eggen, noe nedover, før man klatrer 2 m opp og følger midten av eggen. Videre klatrer man ned mellom to kampestener på høyre side, hvor det forøvrig er en bolt for sikring.  Herifra ligger mysosten ca 30 meter unna og litt opp.

Sett en standplass i dette området før ”de 10 forbitrede fingertak”. Traversen har ingen spesielle fottak, men gode fingertak langs en sprekk. Her er det bare å få beina ut på granitten, stikke rumpa ut og bevege seg bortover sprekken. Etter noen meter kan man flytte hendene lenger opp i nye sprekker og man får løftet kneet opp på en liten hylle. Herfra er det veldig gode tak de siste meterne bort og opp.  Videre kan man velge å gå løpende med et par mellomforankringer, men det er strengt tatt ikke nødvendig.  Det er ikke så eksponert som det ser ut fra Halls fortopp. På toppen er det paddeflatt på størrelse med en fotballbane.

På vei ned beveger man seg ut på mysosten hvor det er et rappellfeste. Det er noe eksponert ut dit, så trå forsiktig. Etter 30 m ender rappellen på en bred hylle hvor man med sikkerhet kan stå uten sikring. Herifra følge man samme rute tilbake i løpende taulag.

Turen tar fra 7 – 12 timer, avhengig av ferdigheter og pauser.